Rijnmond

25 september 2021 - Brielle, Nederland

Rijnmond ...

Totale afstand 24.6 kilometer

Zo'n moment dat je denkt: wegwezen anders draai ik door. Waar ga ik heen, wat ga ik doen?  De chaos is zo voelbaar in mijn hoofd dat het lijkt of alles, inclusief mijn gedachten, stilstaat. Ik stap onder de douche vandaan en trek automatisch, toch ook heel gericht, comfortabele semi sportkleding aan alsof ik al een pan klaar plan heb. Maar dat heb ik niet.

20 november 2021

Deel 1 kaart 32  -  Reviusplein Maassluis naar Calandbrug - 5.4 kilometer

Mits Luc vraagt of ik misschien zin heb einde middag naar het strand te gaan, bedenk ik mij in een seconde dat ik gewoon in de metro spring en naar Hoek van Holland ga. "Bel mij maar als je klaar bent met je ding"  zeg ik,  "dan kijken we waar ik zit en kom je naar mij toe".  Zo gezegd....

Onderweg in de metro besluit ik dat ik maar de andere kant uitloop. Zien we weer eens wat anders. Ik bel Luc. Die komt dan gewoon richting Brielle of Oostvoorne. Alles prima.

Maassluis

In Maasluis wandel ik blindelings naar het centrum. Langs het water richting de markt. Het doet echt gezellig aan. De kerstverlichting hangt overal, het is gezellig druk in de straten/op de kade en die oude pandjes langs de grachten doet idyllisch aan. Zonde, denk ik dan. De stadskern is zo prachtig met al die oude authentiek pandjes, boten en andere zaken.

37E48992-F8F9-4D05-BF7A-02950BE83E10

Echter als je even van de stadskern afloopt wandel je saaie jaren 70 wijken in die nietszeggend zijn. Het contrast is zo groot. Niettemin geniet ik van dit soort stukjes Nederland uit die vanuit de oudheid goed bewaard zijn gebleven. Onderweg koop ik bij de Priméra drie decemberkalenders voor in de schoen vanavond,... ja ja ook mijn puber cq bijna volwassen kinderen genieten nog van het schoen zetten. Over de markt langs de kade wandel ik richting de veer naar Rozenburg. Naarmate het historisch centrum van Maassluis steeds verder achterop raakt werp ik nog even een laatste blik over mijn schouder op de oudheden en bootjes. Langs de kade tref ik nog een laatste rij authentieke panden aan

Ondertussen is het een beetje gaan miezeren. Zo'n miezerregen waar je eigenlijk niet echt nat van wordt. Een soort nevel. Best lekker, echter het zicht over het water is ook nevelig. Ondanks we altijd maar menen dat enkel met zonneschijn de foto's mooier zijn heeft die nevel eigenlijk ook wel wat bijzonders. Ik vind het weer prima zo. Ben lekker buiten, niet te warm niet te koud en mijn bol voelt fris. Houden zo.

Ik wandel een brug over en moet een stuk langs de haven  lopen waarna ik bij de opstap plaats van de veerpont kom die mij de waterweg over zal zetten richting Rozenburg. Uit een automaat trek ik een enkele reisticket voor vijfennegentig cent en wacht geduldig af. De pont ligt nog aan de overkant vanwege een paar vrachtschepen die voorbij moeten komen. Zodra de laatste gepasseerd is vaart de veer in enkele minuten van Rozenburg naar Maassluis om de handvol mensen die hier, met mij,  staat te wachten op te pikken